lördag 30 januari 2021

Kallt ute... då får man leka inne!!

 Nu har vintern kommit.... och tyvärr även kylan!


Vi har inte haft många minusgrader den här vintern men nu har det varit minus 16 - 20 grader i några dagar. Promenader i koppel känns lite orättvist då tassarna blir kalla. De blir även utsatta för vägsalt mm när man promenerar på vägar.  När hundarna kan vara lösa känner de lättare var de vill gå och hur länge de vill vara ute. Det blir en hel del tid i trädgården där vi kan gå in eller i skogen där man röra sig fritt istället för i koppel.

Flipp brukar inte vara så känslig men nu när han är äldre ser vi att han fryser mer om tassarna än vad han brukar göra. Speciellt tydligt blir det på koppelpromenader.  De andra har inte visat så mycket  av att de lider av kylan men jag tycker att det är dumt att utsätta dem för det i onödan. 


och i ärlighetens namn så är det nog matten som inte vill vara ute så mycket heller.... jag har nog mer ovilja än hundarna när jag tänker efter och är lite självkritisk! :) 


Vi brukar ju leka inne  men nu blir det mer än vanligt av det.  Beroende på mattens ork, energi och fantasi så blir det olika övningar varje dag.  I flera dagar har vi nu tagit tag i specialsöksträningen igen. Den blev nog lite lagd åt sidan ett tag då vi tränade många övningar till hundskolarbetet istället. Det blir lite svårt för hundarna när man mixar för mycket och blandar bland de olika lekarna.  Jag måste bli bättre på att lära mig att göra en sak i taget och inte blanda tassarbete med nosarbete hur mycket som helst. 


Specialsöksarbetet fick ny fart efter att vi köpte tegelstenarna vilket gav mig en hel massa möjligheter att enkelt träna olika gömmor. Att jag har en hög tegelstenar i vardagsrummet...ja det är jag nog ganska ensam om förstås. Tur att Coronapandemin förtfarande gör att man itne får hem äster hur som helst.




Fast å andra sidan... skulle någon bli förvånad?? Här hemma händer det änså så mycket konstigt vad gäller hundarbete/träning! 


I går plockade vi fram nosmattan igen. Det är inte så ofta vi använder den men ibland är det en lagom aktivitet- speciellt när jag inte orkar engatera mig så mcyket. Jag vet inte riktigt om de tär godiskletandet eller vänta på sintur som är det jobbigaste för hundarna. Det lev iallafall två omgångar var för var hund men ca 10 - 15 godisbitar på amttan och de andra sitter bredvid och tittar på. Ett sök tar några minuter så det tar inte så lång tid men tydligen tillräckligt för att de ska få tänka jobba och sedan bli nöjda för resten av kvällen.



Zorro valde en liggande variant av sök!




Bra övningar för gammal trött hund som inte orkar springa runt så mycket längre!!




Mufasa jobbar intensivt och snabbt som vanligt. Alla godisbitarna ska hittas här och nu!!


Det är fortfarande ganska enkel aktivering som de gillar att göra och som gör både hundar och matte nöjd. 

Jag förstår att de blir trötta när man hör hur intensivt de jobbar men nosen! Vet inte om det hörs på filmen hur Zorros nos jobbar!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar