fredag 26 oktober 2018

Zorro - småfåglarnas väktare!

Dörren stod öppen en stund idag...solen sken och hundarna fick gå lite ut och in som de ville.

Zorro kom plötsligt in i köket där jag stod och lagade mat. Han tittade bestämt på mig och ville att jag skulle följa med ut. När jag följde med gick han till staketet och tittade ut växelvis som han tittade på mig. Tillslut fick jag se att grannarnas katt satt under vår "fågelmatare".

När jag kom sprang katten iväg. Zorro blev nöjd och gick in och lade sig igen!

Vi har haft ett par pilfinkar som har bosatt sig här hos oss. De har ett fågelbo ovanför vår ytterdörr och har åtminstone haft två kullar där under sommaren. De brukar be om att få påfyllt i fågelrestaurangen när de har ungar- mycket bekvämare att hämta frön där än att flyga runt och leta frön och småkryp.  Ungarna har nog också stannat  här i närheten för oftast har vi 6 - 8 pilfinkar som sitter här på staketet och kikar på oss eller hoppar runt på gräsmattan och letar mat. Zorro tycker inte om att de siter i gräset men på staketet verkar det vara OK att de är.

De  senaste dagarna har vi fått sällskap av ett par talgoxar och igår kom en "liten fågel som sprang med huvudet före nerför en gren".

Vet inte vad hen heter- Hen svarade inte när jag frågade!

Småfåglar är tydligen säkra här när Zorro vaktar mot katter!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar