onsdag 10 oktober 2018

Här kommer Flipp!!!



Idag vill jag presentera Flipp. (Black blossom Lord Borka) Han är en Lapsk vallhund född 2008.

Det går inte att presentera honom kort. Han är den mest fiurliga hund jag någonsin har haft och någonsin har träffats (inte bara för att han är min .. men han är helt enkelt bäst!! ) 


 När vi hade haft honom här hemma i några månader råkade jag säga vad jag tänkte högt
-Men.. dig har jag fått för alla mina synders skull!
   Varpå min som då utbrister
- Men mamma... har du gjort så många!!

Denna valp gick inte att stänga in på gården. Hur vi än inhägnade så hittade han på ett sätt att komma ut och han visade gärna hur han gjorde. Klättra över, krypa under eller ta sig rakt igenom ett när var inga svårigheter.

Första halvåret hemma sov han inte många minuter i sträck och när han gjorde det "låg han bara på laddning" Altid redo fär nya uppdrag.

Vi började Räddningshundsutbildning och fick massor av stora möjligheter att jobba ihop oss och få en massa nya erfarenheter. Tyvärr ökade vi även vår äventyrslust så flera gånger när stegen stod vid huset fick man helt enkelt plocka ner honom från stegen, några stegpinnar upp! Han skulle ju bara se vad som var där uppe!!




Vi var i skogen en dag och hittade trattkantareller. Jag tog upp dem och Flipp kommer så klart  och tittar vad jag har i handen. Efter det tititade han sig omkring och gick några steg och ställde sig där och tittade omväxlande på marken och på mig.
- Vill du ha de här också??
I flera år har han sedan visat både gul och trattkantarell men tar aldrig några andra svampar. Ibland stannar han till på bla "falsk kantarell" men nosar lite och går vidare.

En annan dag plockade jag blåbär. Flipp tycker att det tar lång tid och stannar  och tittar. Denna hund börjar sedan plocka blåbär med framtänderna och lägga dem försiktigt i hinken. Han tyckte väl att det tog förlång tid.




 De senaste åren har det blivit sök av människor som är i fokus. Flipp älskar det verkligen!  Tyvärr kom sök in sent i vårt liv men vi hann starta en tävling med gott resultat. Inte alla gånger det kommer en 10 årig debutant på en tävling!

Att söka åt Missing people har också blivit en aktivitet de senaste åren.

Man kan skriva hur mycket som helst om denna hund som givit mig massor av glädje, tårar och gråa hår!

Nu är han snart 11 år och ganska gammal och trött. Epilepsimedicinering i 6 år har också satt sina spår men jag hoppas att han kommer att hänga med länge än! 

Du kommer säkert att både se och läsa mer om honom i inläggen här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar