lördag 9 mars 2019

Var hund får sin tid.. och matte får tre promenader!

Idag blev det en sån dag när varje hund fick in egen promenad. Alltför ofta är matten för bekväm och tar alla hundarna på en gång.  Det blir liksom klart på en gång då!!

Alla tre hundarna har ju sina egna behov och behöver därför lite olika tid och träning ibland.

Så idag var det dags:

För att det inte ska bli samma turordning varje gång fick lotten avgöra turordningen. Det är annars lätt att man tar dem i samma ordning och till hund nr tre finns varken orken eller tiden att genomföra lika mycket som hund ett och två. Av någon anledning har jag märkt att hund som får tur två oftast får mest träning. Förstår inte varför.... kanske för att den första turen vet man att man ska ut på två till och den sista är ju alltid den sista = snart klar.

Zorro fick en tur på krångliga vägen... Det finns en väg här hemma där det bor extremt många hundar och få av dem gillar när man passerar.  Mattes krav på den vägen= följ med mig och inte nosa/titta på de andras hus och trädgårdar.  Tar kanske fyra minuter att passera men det är nog så krävande.

Efter det tog vi vägen förbi skolan och konstaterade, till Zorros stora besvikelse, att skolgården är tom på lördagar :)

Därefter provade vi några gallertrappor, hoppade upp och ner på några bänkar och lastkajer, gick in i några lägenhetsportar och trappor samt lät bli att hälsa på alla passerande människor. Låta bli att hälsa är Zorros största bekymmer- sökhund som han är älskar han alla!

Mufasa och jag tampas fortfarande med att inte dra i kopplet och att jag bestämmer- inte han! Antidragselen fungerar rätt bra. Vi har fått bort det värsta draget och hans plötliga språng framåt är helt borta. (Han gjorde några stycken men insåg att han vändes mot mig mitt i språnget och då vara det visst inte roligt längre. )  Han tycker fortfarande att HAN ska ha koll på allt som händer och jag tycker att JAG ska ha det så där är vi fortfarande inte riktigt överens.... än!

Vår andra utmaning idag blev en stor rottweilerhane som ville äta upp oss.  Vi behöver verkligen träna hundmöten (och det behövde nog han också) Ett bekymmer är också att Mufasa är otroligt långsint. Efter hundmötet fick vi försöka träna lydnadsmoment i 5 minuter innan han släppte tanken på att vi mött den andra hunden....  och efter att vi sedan svängt runt hörnet och passerat gångtunneln så såg vi honom igen.  Den här gången var jag snabbare och vi placerade oss en bit ifrån mötesplatsen och började arbeta på kontakt och lydnadsmoment innan han kom fram. Med hjälp av godis och enkla övningar lyckades vi mestadels hålla fokus på varandra utan att Mufasa började stirra på den andra hunden men även denna gång tog det lång tid innan han sedan släppte tanken på att hunden hade passerat.  Skam den som ger sig.... efter några minuter och vi fick tillbaka fokuset valde jag att gå samma väg som de hade gått. Mufasa ville så klart spåra och leta hund men vi körde återigen på fokus på varandra och inte på allt annat  samt inte dra i kopplet och vad hände.... jo så klart dök han upp igen!   Det blev en väldigt bra träningsrunda för oss.... en sån skulle vi behöva varje dag!

Flipp fick en betydligt lugnare runda. Han fick bestämma själv idag och då vill han gå till älven och titta. Det tar tid när man är gammal hund och får välja själv. Det händer inte speciellt mycket heller.... men jag tror att han tycker att de tär väldigt skönt!!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar