tisdag 23 mars 2021

Liten snabb uppdatering av hundhjälpen.....

 Jag har ju tidigare skrivit om två hundägare som kontaktat oss för hjälp.

 

En snabb uppdatering av läget är att hunden från februari fungerar bra nu. Han och matte har mer tid tillsammans och har även kommit igång med lite mer vardagsaktivering vilket har lett till att de inte har några bekymmer hemma längre. Både hund och familj är nöjda och glada just nu. 

och det är vi också glada för att de är förstås!!

 

Hunden som vi träffade i början av mars har fått kämpa lite mer. De problemen var ju också lite större  och med en omplaceringshund är det inte alltid så lätt att veta vad hundarna varit med om och har med sig i sin ryggsäck. 

Den här familjen har jobbat hårt på relation och tillitsbygge och idag fick jag veta att hunden ligger i soffan och vill gosa med sin familj istället för att välja ett annat rum som den gjorde tidigare!  Hunden börjar även ta kontakt med sina människor både ute på promenader men även genom att hämta leksaker och bjuda upp till lek i hemmet. 

 

Det känns skönt att veta att man kan hjälpa till. Även om det är hundägarna som själva får göra jobbet så kan man göra skillnad genom att diskutera tillsammans och fundera över lösningar. Det är ju hundägaren som måste hitta sina egna lösningar om det ska bli hållbart i just deras familj/flock men man kan vara ett stöd på vägen....

Jag lär mig också nya saker genom att hjälpa andra!!

 

I går kväll ringde en familj ang råd om ledarhund för barn.  Jag hoppas att jag får ta del av deras resa också.. det skulle vara lärorikt!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar