fredag 1 september 2023

Vi jobbar vidare....

 hundarbetet går lite segt.




Vi har nu haft hundföretaget "Tassa på"  i snart ett år och jag hade hoppats på att vi hade kommit längre.

 

Under året har vi försökt göra reklam på olika sätt, genom deltagande på mässor, föreläsningar, reklam- mestadels via Facebook.

Vi fick ett tillfälle att presentera vår verksamhet på ett stort möte med förskole rektorer och personal och hundarna fick möjlighet att göra en insats tillsammans med kommunens dramapedagog.

Hundarnas entré på förskolan gjorde underverk på ett ställe vilket resulterade i att vi fortsatte arbeta där med stora framsteg för ett barn. Från att inte vara talande och i sin egen värld talar barnet och är mer aktiv och deltagande i verksamheten. 

 Vi fick möjlighet att presentera vår verksamhet för två "specialskolgrupper" under juni månad. En erfarenhet rikare om att arbeta med äldre barn. 

Vi deltog även i ett sommarläger genom att vara en av aktiviteterna för en grupp barn 9 - 15 år. Språksvårigheterna var vår största utmaning!

I vårt eget arbete så fortsätter vi arbeta med våra koppelpromenader. Det går bättre och bättre men det är långt kvar till det perfekta läget. 

I stugan har vi jobbat hårt på att inte skälla på förbipasserande och även det börjar fungera. Hundarna har vant sig vid att kika på de som kommer och sedan följa med mig till en plats där vi tittar på de passerande.  Här om dagen lyckades vi samla oss trots att det kom en skällig hund utanför staketet och jag gick till staketet och samlade upp mina hundar för att sedan - med godisstöd- lämna staketet och gå till husets altan där vi kunde sitta och titta på de passerande hundarna. Vi lyckades!! utan skäll och utan att jag behövde vara fysisk!!

Jag är fortfarande stolt!!


Vi gjorde en hundgrupp för träning inför tävling Rallylydnad och målet var att starta nybörjarklass i år. Gruppen blev tyvärr inte så aktiv som jag hade hoppats men vi nådde målet att kunna arbeta med andra hundar intill oss samt att vi fick börja jobba på att utföra flera moment innan belöningen kommer.  Arbetet fortsätter - vi är en bit på väg men har långt kvar.


Nu återstår att bestämma hur vi ska fortsätta. Det känns lite svårt och inte ekonomiskt hållbart att fortsätta jobba deltid för hundverksamhet samtidigt som möjligheten att ta uppdrag minskar om jag skulle gå upp i tjänst och arbeta mer. 

Beslut ska tas under september/oktober.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar