måndag 13 december 2021

Specialsöksprov och snart jul

 Det är långt mellan inläggen nu....


Tyvärr jobbar matten mer än någonsin och det är inte jobb med hund.  Mitt nya jobb på skolan tar mer än arbetstid och fritid...och som vanligt engagerar jag mig i det jag gör och då tar det tid att lära sig allt jag vill. 


Vi har iallafall lyckats ta oss igenom en till instruktörsutbildning för hundträning vilket jag är mycket nöjd över. Har även hunnit två utbildningar till jobbet men det är en helt annan sak. 


Den här hösten har mest gått ut på att påminna oss om vad vi har gjort tidigare- en hel massa repetitioner av saker och ting har vi sysslat med. Det är ju inte helt fel det heller.  Det man har lärt sig måste ju underhållas också även om det är väldigt roligt att hitta på nytt.


Plötsligt fick vi iallfall  erbjudandet om att hoppa in på en reservplats på specialsöksprov.  Vi har underhållit träningen men gjort långtifrån så mycket som vi hade behövt för att komma så långt som till tävlingsstart. 

Fast självklart svarade vi ja!

Så nu har vi provat på det också - och det var en ny spännade erfarenhet må jag säga!!

Intressant att se hur vi skötte oss... lite ovana och lite för mycket trams för både matte och hund men samtidigt fick vi en hel lång lista på hur vi fungerar och vad vi behöver träna mer på.  Det svåraste var  att tiden gick ut. Här hemma söker vi ju på utan tidspress. Mest nöjd är jag dock med att vi inte fick några felmarkeringar. Zorro har börjat felmarkera när vi tränar här hemma men tydligen ser jag skillnad på en riktig markering och en felmarkering.   VI behöver träna mer på att reda ut gömmor också-jobba färdigt fast det är svårt och otydligt!  Och hur ofta är vi inne på stora lagerlokaler med en massa bråte...inte alls faktiskt. 

Vi skulle kunna ha ett mycket bättre resultat....men är nöjda med det vi åstadkom. Och så fick vi en ny "att träna på lista"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar